Wednesday 10 December 2014

Pilih kasih, berat sebelah, bias

Baru-baru ini ada orang kata "kita ini, tak kiralah Melayu ke, Cina ke, India ke, mesti dekat sudut hati paling dalam, ada sifat racist itu." It took me long enough to knock my head to the statement because aku dah memang train diri sendiri untuk tidak bersikap suka generalize orang. Dalam erti kata yang lain, aku terima semua orang tak kira bangsa, jantina atau negeri sama rata. Banyak bagusnya tapi ada juga buruknya. Aku jadi tak pandai nilai orang, selalu tertipu dan tersalah percaya orang. 

Aku cuba jadi adil, adil seadil-adilnya, tapi kebelakangan ini aku sedar, kalau kita asyik mencari kebenaran dan menolak bulat-bulat yang  tidak benar, we've got nothing by our side. Lama aku tak ada kawan baik. Kali terakhir masa darjah satu and she is non-muslim. Samila Oii Ling Ling. One of her parents is Chinese and the other one is Indian. 

Aku berkawan dengan ramai orang, tapi aku tak pernah rasa ada yang betul untuk dijadikan kawan baik. Ada je benda yang tak betul. Tapi sekarang, aku ada tiga-empat kawan baik. 

Ada je benda yang diorang buat, aku tak setuju sangat, tapi sebab diorang kawan baik aku, aku tutup mata je. Asalkan benda itu tak salah di sisi agama dan undang-undang. tehee ^_^

Sebab apa aku terima? Bukan sebab aku takut hilang kawan, tapi sebab aku percaya, diorang pun ada tutup mata dengan kekurangan aku, dioang pun ada pilih kasih bila datang gilian aku, diorang pun bias dengan aku. Jadi, terima kasih kawan. 

Contoh paling baik lagi, Syazwan, adik aku. Dia memang sayang keluarga sampai pejam mata tak nampak langsung kesalahan kitorang. Tak kira apa kes pun, dia selalu bela keluarga dia. Dulu aku rasa dia tak betul, tapi kebelakangan ini, aku rasa dia betul. 

Kau tak boleh adil dengan semua orang, sama macam semua orang tak boleh adil dengan kau. Suami kena bela isteri. Anak kena bela emak. Kawan kena bela kawan. Macam inilah kitaran hidup. TAPI! Cubalah untuk jadi seadil mungkin.

mmm igtkan dah nak berhenti, tapi tak puas lagi cerita haha

Kawan baik aku, 
kalau dia ada buat benda 
yang aku rasa tak relevan, 
instead of  tak nak kawan dengan dia, 
aku cuba paham dia, 
paham dia macam 
dia selalu paham aku.

 Ada keputusan dia 
yang aku rasa tak betul, 
tapi aku sokong 
dan sekali lagi 
cuba paham.

 Ada amalan dia 
yang orang lain pertikaikan, 
tapi aku terima dia seadanya 
macam dia
 terima aku.

Merekalah bias aku.

No comments: