Saturday 3 January 2015

"Being generous to useless people".. K-comedian

#tajuk orang putih, isi orang melayu. hihi

Post kali ini, nampak gaya macam nak buka aib diri sendiri. Tapi memandangkan satu-satunya sebab aku tetap menulis blog ini adalah : untuk rujukan diri sendiri dlm usaha mematangkan diri, jadi aku akan tulis la.

Aku pun tak sedar sejak bila, tapi, aku dah mula ajar diri sendiri untuk buat baik dekat mana-mana orang dengan harapan orang itu buat baik dekat orang lain. Sebab kalau aku harap dia buat baik balik dekat aku, aku akan kecewa.

Mungkin benda ni mula bila aku baca satu artikel pasal orang buat baik dekat "random people". It's a great deed. I'm impressed by their deed and since I realised that I am not a girl with a lot of good deeds I decided to do this thing- do good things for random people. Alhamdulillah setakat ini aku puas hati. seronok dapat seronok kan org lain.

Mungkin juga benda ni mula bila ayah aku cerita yg dia layan pekerja dia yang pendatang asing sbb dia harap anak dia ini dilayan baik juga kat sini. huhu terharunya. Jadi aku selalu usaha untuk layan org2 tua sebaik mungkin dengan harapan ada orang akan tengok-tengokkan parents aku.

Tapi! Godaan syaitan sungguh. Hati aku asyik goyah je, terasa nak mengungkit, mungkin tak terkeluar di mulut; tapi di hati, hanya Allah dan aku sahaja yg tahu. oh kecewa sungguh dengan diri sendiri. Tapi kecewa juga dengan mereka-mereka yang macam tak nampak usaha aku nak ada silaturrahim yang deep dengan diorang. So sad. If I am to consider these people as random people than I won't be this dissapointed.

Ibu pesan, ikhlas kan hati. Ikhlas kan semua. Huhu.. I am.. tapi diorang ini kering sgt ada yg kejam sgt sampai rasa nk mengungkit. huhu Ada ke patut kejam sampai boleh nak boikot aku? Aku bukan mengelakkan diri, tapi sibuk sangat, tak dapat nak join. Aku ada prioriti. Dah dua tiga kali aku 'loose'kan prioriti supaya tak dianggap menjauhkan diri, jadi tolonglah hargai usaha aku ini, kenapa masih nak boikot, balas dendam dengan aku.

"Being generous to useless person"..exactly how I feel,,, well not most of the times. So, should I consider myself as being generous to random people?


No comments: