Wednesday 20 November 2013

Penyakit Hati

Sakit. Sakit sangat.

Orang kata, marah itu harus ditelan. te-lan

Maknanya, jangan dikunyah pun. Maknanya lagi... marah itu usah ditunjuk, jangan terlihat. Aku telan. telan dan telan. Plastik sampah, kunci, lecture. Dan banyak lagi. Semua aku telan. Tapi jangan lupa. Kalau ditelan, tapi tak dicerna. Maka akan tiba satu hari semuanya dimuntahkan.

Hari ini aku muntah. Literally. Setelah terembesnya air mata, barulah aku sedar, bahawasanya, aku ada penyakit hati. Kecewa dengan diri sendiri. Mampu untuk menelan je. Aku marah, tapi tak mampu menegur, aku marah tapi cuba menyedapkan hati dengan berjuta alasan untuk memahami keadaan mereka, aku marah,telan, TAPI tak lupa. Ya Allah, kalau lah hati ini boleh menjadi suci, sudah ditelan kemarahan itu, mampu pula untuk dilupakan, maka aku tak akan hidup sakit hati macam ini.

Aku tak nak marah-langsung. Jadi aku telan, aku tak cerita kat siapa pun. Tapi ada masa, kemarahan itu disalurkan ke tempat lain. Kadang-kadang tanpa aku sedar. Ibu pernah kata, lebih baik kita bagitau, kita tengah ada masalah, or kita tengah marah, jadi org lain tak salah faham dengan kita. Tapi aku, in state of denial yang aku tengah marah. Aku kira aku dah berjaya telan kemarahan itu, tapi sebenarnya tak.

Serba salah. Tolak ansur. Kenapa orang2 tu.. tak de benda ini? Mungkin ada, tapi x banyak, x banyak sampai kau boleh berkorban sikit pun untuk kawan kau yang sgt berharap kau ada dua benda ini.

Kecewa.

No comments: